torsdag 10 september 2015

Knäckebröd

I affären hittade jag det här:


Kunde inte motstå frestelsen och köpa det eftersom beskrivningen på baksidan hur man skulle göra var enkel den med:


Hela sommaren har påsen stått orörd men nu har jag gjort slag i saken och bakat detta knäckebröd. Å vad gott det var! Två plåtar blev det och på den ena plåten strödde jag över flingsalt, gav en väldigt god smak till knäckebrödet.

Här är "receptet":

1 påse Risenta knäckebrödsmix
1 dl olja
4 dl kokande vatten.

Vispa 1 dl olja, 4 dl kokande vatten med bakmixen med en elvisp under 1 minut.


Dela upp degen på två plåtar täckta med bakplåtspapper. Lätt ett bakplåtspapper över och kavla tills degen täcker hela plåten. Ta bort det översta pappret.


Grädda i 150C ca 15 min, ta ut knäcket och skär i bitar.


Grädda ytterligare 30 - 40 minuter (varmluft) eller 55 -60 min (vanlig ugn) tills det är gyllenbrunt.


Låt svalna, förvara sedan i tätslutande burk eller påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar