torsdag 10 september 2015

Vit chokladkaka med jordgubbar

Tidigare i somras, då när det var jordgubbstider bakade jag denna kaka efter ett recept från tidningen Hemmets Journal. Första gången hade jag den ett par minuter för kort stund i ugnen men eftersom man då redan kunde ana det goda i denna kaka så gav jag den ett nytt försök och då lyckades det bättre. Sist och slutligen väldigt lätt att göra och som sagt mycket smarrig!

150 g smör
150 g vit choklad
3 ägg
2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl

Garnering:
2 dl vispgrädde
jordgubbar

Sätt ugnen på 150C. Smält smöret i en kastrull. Grovhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen, och rör om tills chokladen smält.

Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjölet och rör i chokladblandningen, och rör ihop till en smet.

Häll smeten i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i 30 minuter. Kakan ska vara lite kladdig. Låt kallna. Garnera med vispad grädde och delade jordgubbar.


Å så skall jag dela med mig ett par foton från försök nummer ett med denna kaka....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar