söndag 2 februari 2014

Plättar

Plättar är ju inte svårt att göra - ändå gör vi det inte så ofta. Jag brukar steka lite större modell på plättar, precis som min farmor gjorde en gång i tiden - ja, hennes var ännu större och hon brukade vika ihop dem och kalla dem "skinnmössor". Det förstod jag ju inte alls som barn och måste medge att ännu undrar jag varifrån ordet "skinnmössor" kommer?? Hur som helst, jag steker plättarna bara på ena sidan och sen viker jag ihop dom. Dessutom använder jag mig av många ägg i min plättsmet - det gör att plättarna blir "fluffiga" i konsistensen. Tror jag i alla fall.... En gammal faster lärde mig dessutom att lite (ett par teskedar eller så) potatismjöl i smeten också gör plättarna mera porösa. Men så goda plättar som min sambos mamma gjorde - det lär jag nog aldrig nå upp till, hur mycket jag än försöker men skam den som ger sig. En god början har jag i alla fall för dom här plättarna är goda! :D

5 dl mjölk
5 ägg
2 dl vetemjöl
lite salt
socker efter behag
ett par teskedar potatismjöl
eventuellt smör att steka i

Vispa upp äggen, tillsätt hälften av mjölken. Vispa ner mjölet, sockret och saltet och till sist resten av mjölken.

Själv brukar jag ofta göra plättsmet en dag och steka plättar följande dag eller så låter jag den i vilket fall som helst stå i kylen ett par timmar och "dra" sig. Men det är ju upp till var och en att göra precis som man själv vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar