söndag 27 maj 2018

Fesenjan

Det är receptet har jag hittat på Zeinas blogg. Hon har så många fantastiska recept och jag har en lång lista på hennes recept jag vill testa... Mina bilder gör absolut inte rättvisa till den här rätt. Kika gärna in på Zeinas blogg som ni hittar här.


400 g valnötter
900 g kycklingfilé
2 gula lökar
Ca 2-3 dl granatäppelsirap
2-3 dl osötad granatäppeljuice
2 tsk gurkmeja
1 tsk kanel
1 kycklingbuljongtärning
Salt & peppar
Vatten


Värm ugnen till 200°. Lägg valnötterna på en ugnsplåt och rosta dem mitt i ugnen i 10 min. Ta ut och låt svalna. Kör nötterna några varv i en matberedare tills de blir riktigt finhackade.

Lägg dem i en kastrull och häll över ca 3 dl hett vatten. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda på medelvärme under lock i 30 min. Rör om med jämna och se till att nötterna inte fastnar och bränns vid i botten av grytan.

Hacka löken till fina tärningar. Hacka kycklingfiléerna i bitar. Hetta upp olja och stek löken tills den får färg. Tillsätt kycklingbitarna och gurkmeja, stek tills kycklingen får färg. Häll över valnötsmixen. Smula i buljongtärning, krydda med kanel, salt och svartpeppar. Häll i granatäppelsirap och eventuellt granatäppeljuice. Rör om och tillsätt eventuellt mer vatten om det behövs. Grytan ska dock inte vara för vattnig. Lägg ett lock på grytan och låt puttra på medelvärme i ca 2 timmar. Ge verkligen grytan tid att få koka långsamt en lång tid för allra godast smak.

Rör om med jämna mellanrum. Smaka av grytan och smaksätt med socker efter smak. Om grytan är för söt i smaken kan du smaksätta den med citron. Fesenjon ska ha en välbalanserad sötsur smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar