måndag 21 januari 2013

Ålandspannkaka

Ålanspannkakan skall ju egentligen serveras med sviskonkräm men eftersom jag glömt att köpa hem torkade plommon fick vi nöja oss med jordgubbs-rabarbersylt. Men snömosen var ett måste. :) Ordet snömos minner mig tillbaka till min barndom då mamma alltid pratade om snömos - undrar när man började prata om vispad grädde?? Snömos - låter så vackert på något sätt så härefter är det ordet snömos som gäller i vårat hus. :D


Receptet till ålandspannakakan hämtade dottern i huset hem från skolan, där dom hade gjort den i hemkunskapen. Denna är gjord på risgrynsgröt - nästa gång testar vi med mannagrynsgröt! Båda versionerna är lika mycket Ålandspannakaka.

Ännu har jag lång väg att gå innan jag uppnår den goda Ålandspannakaka som vi åt på Åland senaste sommar. Övning ger färdighet heter det ju... återkommer när jag provat att göra den med mannagrynsgröt....

För 4 personer

1,5 dl risgrynsgröt (alternativt mannagrynsgröt)
5 dl mjölk
2-(3) ägg
0,5 dl socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk kardemumma
1 dl vetemjöl

Blanda samman ingredienserna till pannkakan.
Häll smete i en smord ugnsform
Grädda ca 20 minuter i 225C.
Servera pannkakan med sviskonkräm och snömos eller som här med sylt och SNÖMOS! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar