lördag 5 januari 2013

Kanel S

Ett småbröd med smak av kanel. Jag har länge velat prova baka dessa och efter detta första försök kunde jag bara konstatera att jag har ännu mycket att lära. Dels var det svårare än jag tänkt mej att få till snygga S och dels blev småbröden onödigt stora. :( Återger här receptet ifall någon annan vill prova - kanske med bättre slutresultat än vad jag kunde uppnå.

125 g smör
3 dl socker
3 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver

För dekorering:
2 msk socker
1 1/2 tsk kanel

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i sänder under kraftig omrörning. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem i smeten. Täck smeten med färskfolie och låt stå svalt ca en halv timme.

Baka ut degen till fingertjocka stänger och rulla dem i kanel-socker-blandningen. Skär stängerna i 6-7 cm långa bitar och forma dem till bokstaven S. Grädda i 175C ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar