lördag 12 januari 2013

Limpa

Rubriken limpa borde egentligen vara jullimpa (så står det på lappen med receptet). Själv tycker jag dock att den här limpan kan man göra när som helst på året. Supergod var den!!! Själv har jag haft receptet många år på min att göra lista men aldrig tidigare bakat den. Den som gillar att baka bröd får här ett nytt favoritrecept - det kan jag nästan lova. En klar favorit hos mig i alla fall - dels för att den är superlätt att göra och dels för att den är mycket mycket god!! Receptet ger 3 limpor.


1 l Brazil apelsinjuice
3 dl vetekli
3 dl malt
3 dl grovt vetemjöl
100 g färsk jäst
2 dl sirap
10-13 dl vetemjöl
2 msk salt

De torra ingredienserna blandas.
Jästen löses upp i den varma saften. Tillsätt de torra ingredienserna. Blanda till en jämn smet.
Låt jäsa 1,5 timme och grädda i 175C ca 1,5 timme.

Brödet är alltså lite tidskrävande eftersom det behöver 1,5 timme till jäsning och 1,5 timme i ugnen, kanske därför jag inte bakat det tidigare... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar