torsdag 26 juli 2012

Chokladkaffekaka med fudgeglasyr

Häromdagen låg det en härlig överraskning i våran brevlåda! Ett tjockt kuvert adresserat till mig! Min käre vän i Spanien överraskade mig med en härlig bakbok "Sockerkakor". Vad glad jag blev och genast när jag bläddrade i den så fastnade jag för den här kakan - den bara måste jag baka. :) Thank you Guillermo, for making my day!!! Love this book!!!



100 g smör
2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl råsocker
1 dl starkt, avsvalnat kaffe

smör och ströbröd till formen

Fudgeglasyr:
100 g mörk choklad
25 g smör
2 msk ljus sirap
3/4 dl vispgrädde

Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer minst 1,5 liter. Smält smöret. Mät upp och blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Vispa äggen fluffigt med elvisp och tillsätt råsockret mot slutet. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med smör och kaffe. Vispa försiktigt ihop till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader 35-40 minuter. Låt svalna ett par minuter och stjälp sedan upp kakan.

Hacka chokladen till glasyren grovt. Mät upp smör, sirap och grädde i en liten kastrull och koka upp.Dra kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen har smält och låt glasyren svalna. När den börjar tjockna (det tar cirka 30 minuter) breder du glasyren över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar