söndag 12 april 2015

Daim-kaka

Det här är ett recept som jag bakade ofta för länge länge sedan. Nu dök receptet upp igen för en tid sedan och då beslöt jag mig för att baka denna godsak igen. Köpte hem Daim från butiken och när jag skulle börja baka så var receptet försvunnet! Gick inte att hitta någonstans! Det gick en vecka, två och tre och så plötsligt bara händer det - recepet dök upp igen framför mina ögon! :) Så här mina vänner där ute i cybervärlden delar jag med mig av ett 80-talsrecept!


2 dl socker
125 g smör
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
1 hackad Daim-chokladbit á 30 g
1 dl mjölk

Garnering:
100 g mjuk (dansk) nougat
1 hackad Daim-chokladbit á 30 g

Rör socker och fett pösigt. Vispa i äggen och blanda i mjöl blandat med bakpulver, vaniljsocker och kakao. Hacka och rör ner Daim-chokladen. Tillsätt sist mjölken och arbeta till en jämn smet.


Häll smeten i en smord och bröad avlång form, storlek 1 1/2 - 2 liter. Grädda kakan 50 - 55 minuter i 175C. Ta kakan ur formen och låt den svalna något. Bred den mjuka nougaten som snabbt smälter av kakans värme så att den blir lättarbetad. Strö på den sista hackade biten Daim-choklad. Förvara kakan i kylskåp tills den ska serveras.


Eftersom recepet är "gammalt" så kunde jag konstatera att dagens dubbeldaim inte har 2 bitar á 30 g... så använde nog lite drygt 30 g både i kakan och till garneringen - 1 1/2 bit på båda ställena. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar