söndag 12 april 2015

Ris med räkor i ugn

Det här är en version av ett recept jag första gången gjorde på 80-talet. I det ursprungliga receptet skulle det även vara med musslor men de var slut i affären idag. :( Igår var det sparris jag fick leta efter - först i tredje affären hittade jag sparris och med det i färskt minne så var det helt uteslutet att jag skulle gå igenom samma rumba idag igen. Det ironiska i det hela är ju att idag gick jag först in i den affären där jag slutade igår... Det om det.


Det här är ett recept där vi igen kör med "så mycket man känner för" dvs. inga exakta mått. :)

Du behöver:
Kokt ris
1 påse Blå Band räksoppa + 1 -2 dl grädde
Räkor
Crabbfish-sticks
Tonfisk i olja
Dill i massor
Vitlök
Riven ost

Börja med att koka riset i lättsaltat vatten, så många portioner du önskar. Tillred räksoppan så som det står på förpackningen men i stället för att sätta till mjölk i slutskedet så byter du ut mjölken mot grädde. Lägg även i pressad vitlök i soppan - eller lämna bort den om du inte gillar vitlök.

Tina räkor och crabbfish-sticks. Låt oljan rinna av tonfisken.

Räkor och crabbfish-sticks som skurits i mindre bitar.
Smörja en ugnssäker form. Börja med att lägga ris i bottnet på formen så att bottnet blir täckt. Lägg på räkor och crabbfish-sticks, klipp över rikligt med dill. På dillen breder du ut tonfisken och efter det klipper du igen över rikligt med dill. Ovanpå det lägger du ris om du ännu har kvar i kastrullen - annars skippar du det övre lagret med ris. :)

Häll räksoppan över hela härligheten. Peta lite med en sked eller gaffel så att soppan verkligen kommer ända ner till botten på ugnsformen. Snåla inte med räksoppan - den ger både smak och sälta. När det är gjort strör du över rikligt med riven ost.


Själv använde jag en rund ugsform och när alla lager var där så var formen så full att jag satte den på ett bakplåtspapper på en plåt - kände ju inte för att det skulle rinna över kanten och ner i ugnen...

Grädda i 225C tills osten smält och rätten fått fin färg. Hos oss tog det ungefär 15-20 minuter. Servera med en grön sallad.

En krämig snabb rätt med ris och räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar