söndag 24 mars 2013

Karelska piroger

En gång tidigare har jag provat på att baka Karelska piroger, men det är många många år sedan. Nu efter att jag sett det här inslaget på internet blev jag lite sugen att ge dem en chans till. Förra gången jag bakade var de riktigt goda i smaken men utseendet var inte till fördel precis. Den här gången hade jag hjälp av dottern i huset - å se, då gick det genast mycket bättre! :) Jag kavlade och dottern fyllde med risgrynsgröt och nöp ihop. Blev hur bra som helst! :)

Förberedde mig redan igår genom att koka risgrynsgröten. Den här gången använde jag mig riktigt av röd mjölk, bara för att ge gröten mycket smak. Eftersom vi äger en grötkokare så är det jättelätt att koka gröt - den sköter sig själv i kastrullen och man behöver inte vara rädd att den bränner fast i bottnet. Gröt brukar jag koka efter det här receptet:

1 1/2 dl grötris
lägger jag i 1 1/2 dl KOKANDE vatten.

Så står jag rör tills vattnet avdunstat, det tar bara ett par minuter. Var försiktig så att du inte bränner det i bottnet!
Flytta alltsammans till grötkokare, tillsätt 7,5-8 dl mjölk. Låt koka i ca 1 h 10-20 minuter. Rör någon gång under tiden och salta efter behag.

Idag när vi gjorde Karelska pirogerna så vispade vi i 1 ägg i gröten.

Degen till Karelska pirogerna gjorde vi precis som i videon, dvs

2 dl vatten
2 1/2 dl rågmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk olja
1 tsk salt

Knådade ihop alltsammans till en deg. Gick snabbt och behändigt. :)

Sedan var det bara att börja kavla. Först hela degen till en knappt cm tjock platta varifrån vi tog ut rundlar med ett glas. Sedan bytte vi kavel och kavlade ut rundlarna till ovala tunna plattor. På det satte vi en klick gröt i mitten och så nöp vi ihop eller rättare sagt så nöp dottern i huset ihop... ;)

Gräddade i 250C varmluft tills de fått i vårt tycke tillräckligt med färg. När vi tog ut de från ugnen så penslade vi med smält smör blandat med lite vatten. Har inga mått här, tog bara en klick smör och lite lite vatten. Jättegoda blev de i alla fall!!!!

Vi hade så pass mycket gröt att vi gjorde dubbel sats av degen, då gick det nästintill jämnt ut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar