fredag 8 mars 2013

Lätta semlor

En ledig fredag från jobbet - solen skiner - snön smälter - tv:n på musikkanalen VH1 - bakar bröd... kan det bli bättre? Nja, kanske - men inte just idag för mig. :)
Efter att dottern och mannen i huset åkt till skola respektive jobb har jag hela huset för mig själv. Inspirationen att baka bröd håller i sig så here we go again!


5 dl vatten (alternativt mjölk)
50 g färsk jäst
50 g smör
2 msk socker
1 tsk salt
ca 10-12 dl mjöl

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt salt och socker. Knåda in största delen av mjölet och smöret. (Själv brukar jag inte smälta smöret utan knådar in det i små tärningar. Medan man knådar brukar smöret "smälta" av sig själv). Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk (eller i mikron) åtminstone en halv timme. Efter ca 40 minuter såg min deg ut så här:


Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela den i mindre bitar.


Låt jäsa på plåt ca 20 minuter och grädda i 225C ca 10-15 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar