tisdag 19 mars 2013

Semlor

Nästa recept jag testade är bakat på torrjäst. Har lite svårt att bestämma mig om jag tycker det är roligare att baka med färsk jäst eller torrjäst. Nuförtiden använder jag mig av en termometer när jag värmer upp degspadet... har ett antal gånger haft degspadet för varmt när jag satt i jästen - av skadan blir man vis heter det ju!

5 dl vatten
1 påse torrjäst à 11 g
1 msk socker
2 tsk salt
1-1,2 liter vetemjöl
ca 1/2 dl olivolja
vallmofrön

Värm vattnet till 42 grader. Tillsätt salt och socker. Blanda torrjästen med vetemjölet och tillsätt det i degspadet samt även olivoljan. Knåda tills degen släpper kanterna. Låt jäsa ca 30 minuter. Baka ut till bröd, pensla med vatten och strö över vallmofrön. Låt jäsa en stund och grädda sedan i 225C ca 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar