tisdag 24 januari 2017

Chapatibröd



Till lammlägget hade vi ris och det här brödet. Superenkelt att göra. :) Nästa gång skall jag bara försöka kavla ut degen lite tunnare. Nu gav jag mig inte tid till det. Hur som helst så var det här nog ett bröd jag kommer att göra igen - många gånger. :)

3 dl vetemjöl
1,5 dl vatten
0,5 tsk salt

Blanda ihop mjöl och salt i en bunke. Häll i vatten och knåda till en mjuk deg. Knåda den i minst 5 minuter. Låt degen ligga i en bunke täckt med en plastpåse i minst 10 min, gärna längre. Dela degen i 8 bitar och forma dem till små bollar.
Värm upp stekpannan så den blir ganska varm. Kavla ut degen på mjölad bord, till ca 15 cm i diameter. Stek brödet i stekpannan, stekpannan ska vara helt torr, ca 1 min på varje sida. Lägg bröden under bakduk så de inte hårdnar. Du kan pensla dem med smält smör innan servering eller behålla dem neutrala. Servera direkt. Brödet är allra godast nygräddat och varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar