tisdag 24 januari 2017

Khao Phad Gai

Vilken fin rubrik jag lyckades få på den här maträtten. :) Stekt ris med kyckling och ägg på svenska. Egentligen hade jag överblivet ris i kylskåpet och en ask med broilerfiléer. Funderade länge på vad jag skulle göra av det... tills det slog mig att google brukar ju vara till bra hjälp. Sagt och gjort, fram med datorn och googlade stekt ris med kyckling... då kom jag till den här sidan. Minskade dock lite på mängderna men det blev hur bra som helst. Så funderar ni på snabb vardagsmat så här är absolut ett recept värt att pröva på!


400 gram kyckling skuren i små bitar
2 vitlöksklyftor
1/2 hackad gul lök
Olja att steka i
Kokt ris (rester går bra)
knappt 2 msk fisksås
2 mellanstora ägg (vispade)
Vitpeppar

Att garnera med:
Schalottenlökar
Torkad persilja

Bryn vitlöken i oljan. Lägg i den gula löken och kycklingen och rör om. Lägg i riset och stek under omrörning. Lägg i fisksåsen och vitpeppar och rör om. Putta allt åt sidan och lägg i äggen. Rör om tills äggen börjar bli klara och blanda allt.


Lägg upp ditt stekta ris med kyckling i en skål eller på en tallrik och strö över med torkad persilja och schalottenlöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar