torsdag 2 mars 2017

Bazela wo roz- Libanesisk gryta


"Bazela wo roz betyder “ärtor och ris” och det är precis vad denna rätt heter. En gryta med köttfärs, ärtor och morot som serveras med ris. Denna typ av gryta görs i många delar av Mellanöstern, detta är den libanesiska varianten." skriver Zeina i sin blogg - att vi inte serverar ris till grytan utan tagliatelle-pasta är väl inte heller helt fel? I alla fall tyckte vi det passade bra. :) Dessutom hade jag ingen färsk koriander hemma så den bytte jag ut mot persilja.

500 g färs (vi använde en blandning av nöt och lammfärs)
200 g djupfrysta ärtor
3 morötter
2 vitlöksklyftor
1 liten buntepersilja (ca 0,5 dl finhackad)
4 msk tomatpuré
Ca 5-6 dl vatten
0,5 tsk sju kryddor
Olja till stekning
Salt & peppar


Finhacka vitlök och persilja. Hetta upp olja i en kastrull och stek vitlök och persilja på medelvärme under konstant omrörning i ca 1 min, ha koll så du inte bränner dem. Blanda med färs och stek tills den får färg. Tillsätt tomatpuré och stek allting i ca 1 min. Häll över hett vatten och låt koka upp, krydda med salt och peppar.

Skär morot i små fyrkanter. Låt dem få putta med i grytan i ca 10-15 min. Blanda sedan i ärtorna, sju kryddor och låt grytan puttra en stund, ca 20 min utan lock.

 Den ska vara en tjock sås, inte vattning, känns den för rinnig så kan du tillsätta lite mer tomatpuré och låta den koka ytterligare en stund till.

Koka pastan och servera. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar