fredag 3 mars 2017

Paj med kycklingfärs


Shoppade dessa degplattor senast jag var i min orientaliska affär. Visade sig vara någon form av filodeg. :)


Den här pajen är något av "man tager vad man haver". Jag hade nämligen 400 g kycklingfärs som jag behövde göra någonting av... Å degplattorna som låg och väntade i kylen...

Det här använde jag mig av:

Ett paket färdiga degplattor
400 g kycklingfärs
1 scharlottenlök

salt
peppar
chilipulver
sumak-krydda

1 tomat i skivor
1 röd och 1 grön turkisk paprika
 200 g riven mozzarellaost


2 dl grädde
3 ägg + 1 (-2) ägg till pensling
Salt, torkad persilja

Bryn färsen tillsammans med löken, krydda.

Lägg en degplatta i pajformen, pensla med lite ägg, och lägg på följande degplatta. Häll på färsblandningen. Strö över de finhackade paprikorna samt tomatskivorna. Strö över den rivna osten.


Vispa ägg och grädde lätt. Krydda med salt och peppar samt torkad persilja. Häll blandningen över färsen. Lägg på ytterligare en degplatta och pensla med lite ägg och efter det ytterligare en degplatta. Vik in i pajformen all deg som "hänger över". Tryck till med handen och pensla hela härligheten med ännu mera ägg.


Grädda i 200C ca 20-25 minuter eller tills pajen har fått en fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar