fredag 31 mars 2017

Kafta bel sonije


Vi fortsätter att inspireras av det libanesiska köket. Här en modifierad version av ett recept jag såg på Zeinas blogg. Jag är barnsligt förtjust när jag får till fina rubriker här på bloggen - Zeina har översatt det här till "libanesisk gryta i långpanna".

Färsk persilja hade jag inte hemma så använde torkad... Gjorde dessutom bara ca 2/3 av receptet så återger här de mängder jag använde mig av

500 g köttfärs
Ca 1 dl torkad persilja
1 lök
4-5 st potatisar
3 tomater
1 dryg tsk sju kryddor
1 knapp tsk paprikapulver
Salt och peppar

Tomatsås:
3 msk tomatpuré
7 dl vatten
1 tsk sju kryddor
1 buljongtärning

Skala och skär potatisarna i runda bitar, fritera dem gyllene och låt rinna av på papper. Skär tomat i runda skivor. Blanda ihop alla ingredienser till biffarna. Forma små biffar och stek dem.


När biffarna är stekta lägger du dem i en ugnsform. Lägg tomatskivor på och slutligen den friterade potatisen.

Späd ut tomatpuré med hett vatten och blanda i buljong. Häll över färsen.


Värm ugnen till 250C. Ta in plåten på näst sista falsen i ugnen. När tomatsåsen puttrat i ca 10 minuter sänker du värmen  till 200C. Låt stå i 200C ca 15-20 minuter.

Vi serverade detta med kokt ris blandat med vermicelli. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar