torsdag 23 mars 2017

Kyckling-shawarma


Shawarma-kryddan köpte jag i den orientaliska affären. Besöker man ingen orientalisk affär kan man googla hur man själv blandar ihop shawarma-kryddan. Den här rätten  tar egentligen inte så mycket tid att göra MEN ta i beaktande att kycklingen skall ligga i marinaden över natten eller 8 - 12 timmar.

4-5 st kycklingfilé

Marinad:
2 dl turkisk yoghurt
0,5 dl ketchup
0,5 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
4 msk vitvinsvinäger
1 pressad citron
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 msk shawarma-krydda

Garnering:
2 paprikor helst i olika färg
1 stor gul lök

Skär varje filé i tre bitar. Blanda alla ingredienser till marinaden och häll över kycklingen. Blanda väl, täck formen ordentligt och ställ i kylen i 8 - 12 timmar.  Innan det är dags att tillaga kycklingen låter du dem stå i rumstemperatur en stund.


Värm ugnen till 200°. Skär paprika och lök i tunna strimlor och blanda med kycklingen och marinaden.


Rör om väl och tillaga sedan mitt i ugnen i ca 30 min. Öppna upp luckan några gånger och rör om i formen. Ta ut ur ugnen när kycklingen är klar, täck med folie och låt stå en stund i rumstemperatur, ca 15-30 min. Smakerna blandas och kycklingen blir saftigare om en får stå innan du skär upp den.  HIT kan du förbereda din shawarma och tillaga vid senare tillfälle om du vill det.


Lägg kycklingbitarna på en skärbräda och skär i tunna strimlor. Lägg på en plåt eller ugnsform tillsammans med lök- och paprikastrimlorna. Värm ugnen till 250° med grill funktion på. Tillaga mitt i ugnen i ca 10 min tills kycklingstrimlorna får färg och blir grillade. Servera direkt t.ex. som en wrap eller tillsammans med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar