torsdag 9 mars 2017

Nattjästa fröbröd

Hmmmmm - undrar vad jag skall säga om det här brödet. Idén med nattjäst gillar jag ju och den här degen jäste riktigt bra, ändå kändes det inte "rätt" - tror jag hade i lite onödigt mycket mjöl, nästa gång börjar jag med 6 dl vetemjöl och ser om det blir ett bättre resultat. I och för sig så var bröden helt goda i smaken. :)

7 g torrjäst
1 msk socker
1 tsk salt
4 dl ljummet vatten
4 msk linfrön
1 dl solrosfrön
2 dl havregryn
Ca 7-8 dl vetemjöl

Lös upp jästen med ljummet vatten. Tillsätt frön och havregryn, rör om väl med en träslev. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ordentligt tills du får en lös grötliknande kladdig deg. Degen behövs inte knådas, bara du blandar den väl så fröna blir jämnt fördelade. Täck bunken med en plastpåse. Ställ i kylen över natten.
Lite onödigt kompakt deg...

... som ändå jäste riktigt bra.
Häll ut degen på ett ordentligt mjölat bakbord, och strö mjöl på degen. Knåda inte eller arbeta degen. Skär ut 12 st bitar med en degskrapa eller en vass kniv. Du behöver inte forma snygga frallor, jämna bara till dem snabbt med mjölade händer och lägg på plåt med bakplåtspapper. Det är enklast att lyfta över dem med en stekspade. Täck med bakduk och låt jäsa i 10 min.


Värm ugnen till 200°. Ta in brödet mitt i ugnen och baka i ca 12-15 min. Ta ut och låt svalna på galler. Om du vill ha en mjuk skorpa på brödet täcker du dem med en bakduk, för hård skorpa ska de inte täckas. Servera som frukostbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar