fredag 3 mars 2017

Mubattan Kusha


Ja-a, vad skall man säga om den här maträtten som jag hittade här. Själv gjorde jag den på kycklingfärs och supernöjd med resultatet. Lite tidskrävande men väl värt mödan. Om min version sen alls liknar originalet har jag ingen aning om... Gott var det hur som helst. Själv förberedde jag så att jag gjorde köttfärs-röran och stekte potatisen på förmiddagen och på eftermiddagen gjorde jag ägg-mixen och lade hela härligheten i ugnen.

Persilja hade jag bara torkad hemma så jag använde mig av det, lite mindre än vad ursprungsreceptet säger. Här följer en fri översättning av receptet inklusive de små ändringarna jag gjorde.

500g kycklingfärs
2 1/2 dl hett vatten
7-8 små potatisar i skivor
2 lökar, finhackade
2 tomater, finhacakde
50 g smör
torkad persilja
1 tsk chilipeppar
1 tsk svartpeppar
1/2 tsk malen ingefära
1 tsk kanel
2 tsk salt

Ägg-mixen:
3 ägg
torkad persilja
1 msk finhackad dill
2 msk vetemjöl
salt och peppar

Topping:
2 - 2 1/2 dl skorpsmulor

Stek kycklingfärsen i smöret, när pannan är "torr" tillsätter du hälften av löken, alla kryddor samt vattnet. Låt småputtra i ca 30 min under lock. Ta bort locket, minska värmen och lägg i resten av löken, de finhackade tomaterna samt den torkade persiljan och låt småputtra vidare i ca 10 minuter eller tills du har en blandning med bara lite vätska kvar. Ställ åt sidan och fortsätt med potatisen.

Skala potatisen och dela den i skivor. Stek skivorna i rikligt med olja tills de har en fin färg på båda sidor.


Lägg hälften av skivorna i en ugnsform.


Vispa ihop äggmixen och häll hälften av äggmixen över potatisen. Därefter lägger du på köttfärsblandningen och trycker till ordentligt med en sked. Efter det lägger du på resterande potatis och äggmix. Strö till sist över skorpsmulorna.

Grädda ca 30 min i 200C eller tills rätten fått en fin färg. Låt stå en stund och dra sig innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar