tisdag 21 mars 2017

Nachokyckling


Det här är någonting som jag länge haft på min "lista" av maträtter jag vill prova på att göra. Dottern i huset tycker att vi äter kyckling alldeles för ofta så det gäller att komma med nya idéer att tillreda den på. Här ett recept som föll oss alla i smaken. Vi serverade kycklingen med ugnsgrönsaker och en sweet chili-sås gjord på turkisk yoghurt.

Till nachokycklingen behöver du:
4 st kycklingbröst filéer
1/2 påse Nacho-chips med ostsmak
1 ägg
lite vetemjöl

Till ugnsgrönsakerna behöver du:
Morötter
Batat
Potatis
Olivolja
Curry
Svartpeppar
grönsaksbuljong
lite vatten

Till sweet chili-såsen behöver du:
2 - 3 dl turkisk yoghurt
4 msk sweet chili -sås
2 msk tomatpuré
2 tsk Dijon-senap
1/2 tsk curry
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk chili/paprikapulver
1 - 1 1/2 tsk Sambal Oelek
Salt

Sätt ugnen på 200C. Börja med att skala grönsakerna och tärna dem. Lägg dem i en ugnsform och häll över olivolja och krydda med kryddorna. Jag använde grönsaksbuljong i pulverform som jag bara strödde över. Blanda runt och häll över lite vatten. Ställ ugnsformen i ugnen.


Krossa nacho-chipsen, lägg dem i en skål. Vispa upp ägget lätt i en egen skål och i en tredje skål lägger du lite vetemjöl. Ta fram kycklingfiléerna.


Doppa dem först i lite vetemjöl, därefter i det uppvispade ägget och till sist i nacho-chipsen. Därefter steker du dem en stund i stekpanna på båda sidorna.


När de har fått fin färg lägger du dem ovanpå ugnsgrönsakerna och fortsätt grädda i ca 20 minuter eller tills grönsakerna är mjuka och kycklingen genomgräddad.


Blanda alla ingredienser till sweet chili-såsen. Sambal Oelek är ju starkt så justera mängden efter hur stark du vill ha din sweet chili -sås. Servera med kycklingen och ugnsgrönsakerna.



2 kommentarer:

  1. Ser spännande ut. Det här kommer jag att göra under veckoslutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en bra idé, det här var riktigt gott. :)

      Radera