onsdag 22 mars 2017

Focaccia

Gjorde en kvällstur på jobbet - det är inte så ofta det händer men gillar det för då har jag tid att genast på morgonen baka och prova nya recept. Nu blev jag sugen på focaccia. Använde samma deg till brödet som jag hade i det arabiska brödet. En deg som jag blev stormförtjust i. Eftersom jag inte hade några färska örter att tillgå denna dag så använde jag mig av Zaatar-kryddan som jag blandade ut i lite olivolja. Passade alldeles utmärkt både till brödet med tomat och brödet med rödlök. Degen skall jäsa i två repriser á en timme så det tar lite tid men du får ett gott bröd med väldigt lite besvär. :)


4 dl ljummet vatten
20 g färsk jäst (lite mindre än en halv jäst) eller 2 tsk torrjäst
0,5 dl olivolja
Ca 9 dl vetemjöl special
1,5 dl durumvete
2 tsk salt
1 tsk socker

Garnering:
Zaatar-krydda blandat med lite olivolja
Körsbärstomater
Tunt skivad rödlök

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ordentligt och länge tills du får en smidig deg. Olja bunken med olivolja och täck med plastpåse. Låt jäsa 1 timme i rumstemperatur. Klä en form med bakplåtspapper. Häll ut degen direkt i formen och tryck ut degen med fingrarna. Lägg på en av smaksättningarna. Täck och låt jäsa 1 timme.


Värm ugnen till 250 °. Ta in brödet mitt i ugnen och sänk sedan temperaturen till 200°. Grädda brödet i ca 25-35 min, beroende på hur tjockt ditt bröd är. Låt svalna på galler eller servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar