fredag 22 juni 2018

Granskottssirap

I år provade jag på att göra granskottssirap. Har många år tänkt göra det men inte kommit iväg i rätt tid att samla granskott. Samlar ni granskott så kommer ni väl ihåg att man behöver markägarens lov!

Jag hade lite googlat och kommit fram till att det är "bara" att varva socker och granskott i en glasburk, på med locket och i ett soligt fönster ett par tre veckor.

Sagt och gjort... Enkelt var det... Jag hade två burkar: En med granskott och vanligt strösocker och en med granskott och farinsocker. Och så fick burkarna stå i ett soligt fönster i tre veckor. Tur att maj-månad var solig och varm i år. Sockret smälte bra. Var och varannan dag kom jag t.o.m.ihåg att skaka om brukarna - för det måste man göra. :)

Så här såg burkarna ut när jag startade, hade inga mått, varvade bara socker och granskott i burkarna...



Det ser ut att vara mera socker i den med strösocker men det fakto så var det ungefär lika mycket socker i båda burkarna.

Det som sen hände var att farinsockret började smälta riktigt bra. Det vanliga sockret var mera trögt. I ett skede öppnade jag locket på båda burkarna och kunde konstatera att den med det vanliga sockret nog inte kommer att lyckas medan farinsocker-burken såg bra ut.

Efter 3 veckor så slängde jag burken med det vanliga sockret, då hade det nästan inte alls smält medan farinsockret var smält och jag kunde sila fram en supergod granskottssirap. Nästa år gör jag en större burk och då använder jag nog endast farinsocker. :)

Så här såg det ut i burken när jag öppnade locket efter 3 veckor.

Och så här såg sirapen ut ögonblicket efter att jag silat den. Efter ett par dagar i kylen tyckte jag den såg ännu bättre ut, borta var "fraggan" på ytan. Tyvärr har jag ingen bild på det.
Servera granskottssirapen t.ex. med glass. Supergott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar