måndag 11 juni 2018

Timjan- och citronlax med pesto-bulgur

Jag hade köpt hem färsk timjan som jag inte använde till det som jag tänkte. Googlade lite och hittade det här receptet på ica.se. Tyckte först att det verkade invecklad men det gick hastigt att fixa. Bulguren kokar mjuk under den tiden laxen är i ugnen. Skulle vilja kalla det här för snabb vardagsmat mitt i veckan. Hoppas ni där ute i cyber-världen håller med mig. :)


Du behöver:
1 kg laxfilé i bit med skinnet kvar
3/4 dl finhackad timjan
1 tsk salt
2 krm peppar
finrivet skal och färskpressad juice av 1 citron
1 msk olivolja

Pestobulgur:
2 dl bulgur
1/2 rödlök
10 körsbärstomater
1 dl pesto
1 krm peppar

Timjanyoghurt:
2 dl Turkisk yoghurt
finrivet skal av 1/2 citron
1/2 dl finhackad timjan
1 krm salt
1 krm peppar

Sätt ugnen på 200C.

Lägg laxen i en ugnssäker form. Strö över timjan, salt, peppar och citronskal. Spara lite timjan och citronskal till garnering. Ringla över citronjuice och olja.


Ställ in i ugnen 20 - 25 minuter.

Pestobulgur: Koka under tiden bulguren enligt anvisning på förpackningen.

Skala och finhacka löken. Halvera tomaterna. Blanda den varma bulguren med pesto, rödlök och tomater. Krydda med peppar.


Timjanyoghurt: Mixa ihop ingredienserna till timjanyoghurten med stavmixer. Krydda med salt och peppar.


Servera laxen med bulguren och timjanyoghurten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar