fredag 8 juni 2018

Gravad lax med granskott

Granskott intresserade mig redan i fjol men då var jag för sent ute. I år plockade jag en hel del granskott just när dom var som bäst.


Sirapen står i ett soligt fönster, återstår att se om den blir bra. Har sett flera recept på nätet där man gravat lax med granskott och det tyckte jag lät mycket intressant. I synnerhet som jag aldrig gravat fisk tidigare. :D

Du behöver:
1 1/2 kg fisk
1 dl socker
1/2 dl salt
1 1/2 msk vitpepparkorn, krossade
4-5 dl granskott

Blanda socker,salt och de krossade vitpepparkornen. Gnid in blandningen i fisken. Lägg på rikligt med granskott.


Lägg bitarna mot varanda och gör ett paket av det hela. Själv använde jag smörpapper. Ställ i kylskåpet och vänd på paketet varje dag.


Efter 3-4 dagar är fisken klar att äta. Går utmärkt att frysa.


1 kommentar: