onsdag 13 augusti 2014

Åländskt hemvete

Som sagt, i somras tillbringade vi en vecka på favorit-ön Åland.

Passande pannlapp... ;)
 Där köpte jag med mig hem en stor påse åländskt hemvetemjöl.


Mjölet är lite mörkare än vanligt vetemjöl.
Tycker att deras hemvetebröd är bara såååå gott. Googlade recept på åländskt hemvete och hittade många, det roliga var att dom alla var så lika så jag tog första "bästa".

1 liter vatten
25 g jäst
1/2 msk salt
ca 2 liter hemvetemjöl
50 g smör eller olja (kan uteslutas)

Värm degvätskan till 37C och smula i jästen. Tillsätt salt och smör och mjöl lite i taget.

Älskar min nya "Margaretha-skål"!!!!!
Knåda tills degen är jämn och börjar släppa kärlet. Låt jäsa under duk ca en timme.

Så här såg degen ut efter en timmes jäsning.
Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i sex lika stora delar. Kavla ut till runda kakor som är cirka 1,5 cm tjocka.

Låt jäsa 30-40 minuter under duk. Nagga kakorna och grädda i 250C 10-15 minuter.



Mmmmm - hemvete med åländsk ost och Ålandsgurkor. Life is good!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt! Jag gillar grytlappen ;)

    SvaraRadera
  2. Grytlappen är min favorit också. Har en hel uppsättning med olika flaggor som grytlappar. :) Tack för att du tittade in. :)

    SvaraRadera
  3. Det absolut bästa brödet,så gott!

    SvaraRadera