torsdag 21 augusti 2014

Broilersoppa

Ett recept jag fått av en kollega någon gång i världen. Ett recept som länge var på min "att göra"-lista. Ett recept som med jämna mellanrum legat framme för tillredning men som ändå har hamnat sist i "kön". Egentligen är soppa inte min grej... vet inte varför, det är bara så. Finns ju vissa undantag förstås, Gazpachon vi åt i Girona skulle jag inte säga nej till här hemma heller... Nåja, det om det. Här kommer receptet på broilersoppan


1 gul lök
3 klyftor vitlök
4 potatisar
1 dl ris
ca 300 g naturell broilerfiléstrimlor
1 liter vatten
2 tärningar hönsbuljong
1 påse ärter-majs-morot -blandning
2 dl grädde
lite curry
1 brk Valio cocos & lime matlagningsgrädde
Koskenlaskija-ost efter egen smak
en skvätt sweet chili -sås

Finhacka lök och vitlök. Skala och tärna potatisen.

Ta fram en ordentligt stor kastrull där du lätt bryner lök och vitlök i en skvätt smör eller olja. Tillsätt ris och broilerstrimlor. Bryn köttet lätt och rör om hela tiden, strö över lite curry. Häll över vattnet och lägg i buljongtärningarna. I det här skedet tärnade jag även Koskenlaskija-osten och la den med i kastrullen. Låt koka upp och tillsätt potatisen. Koka ca 5 minuter och tillsätt ärter-majs-morot -blandningen och cocos-lime-grädden samt sweet chili-såsen. Låt sjuda tills potatisen är mjuk. Till sist lägger du i grädden och låter koka upp.

Gott med nygräddat bröd till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar