fredag 15 augusti 2014

Kaffekakor

Det här är ett recept jag länge haft på min "att baka"-lista. Nu när dottern i huset hade födelsedag så passade jag på. Kakorna blir rätt så tjocka och först så lekte jag med tanken att servera dem som "enkla" utan smörkrämen men efter att ha provsmakat en kaka så tyckte jag det fattades någonting och när sen väl smörkrämen var gjord och kakorna ihopsatta två och två smakade det så mycket bättre. Snabbkaffepulvret ger en härlig smak av kaffe - förutsatt att man gillar kaffe förstås...


200 g smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1 msk snabbkaffepulver

Kräm:
50 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
 
Vispa smör och socker. Blanda de övriga ingredienserna i en anna skål.
Blanda de två tillsammans. Gör till rullar och lägg i frysen en halvtimme.
Storleken på rullar beror helt på hur stora kakor du vill ha, förslagsvis mellan 4 och 7 cm. De flyter inte ut nämnvärt i ugnen.

 
Sedan skär man rullarna i ca 1 cm tjocka skivor och läggs på bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 8-10 minuter, de ska inte bli för bruna. Låt svalna på galler och sätt sedan ihop dem två och två med smörkräm emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar