söndag 31 maj 2015

Bröd - helt enkelt


Bakade med emmermjöl igen och blev riktigt nöjd med resultatet. Gjorde dessutom först en "rot" som fick stå och gotta till sig i en halv timme ungefär. Resultatet blev en mycket bra deg att jobba med och ett bröd med mycket smak. Me like. :)

"Rot":
1/2 liter vatten
30 g färsk jäst
2 msk sirap
6 dl emmermjöl

Deg:
2 tsk salt
0.3 dl olivolja
ca 7 dl vetemjöl

Värm upp vattnet till 37 grader. Lös upp jästen och tillsätt sirap samt emmermjöl. Blanda ihop och låt stå och dra i ca en halv timme. Roten skall bli "fluffig" och lite bubblig. Så här såg min ut efter en halv timme:


Nu är det dags att göra degen. I roten tillsätter du salt, olivolja och mjöl lite i taget och så knådar du tills du har en bra deg. Fingerkänsla som gäller liksom... När du knådat degen färdig så bakar du genast ut den till 2 bröd. Jag använde mig av mina jäskorgar, som jag gillar till max. Besöker ni Åland så gör ett besök i affären "Bakfickan" i Mariehamn, där har jag köpt mina och där har jag alltid fått trevlig betjäning.:) :) :)


Låt bröden jäsa till dubbel storlek. Värm ugnen till 200C. Efter en halvtimme ungefär såg det ut så här i mina brödkorgar:



Grädda bröden i ca 20 - 25 minuter. Har du inte använt jäskorgar kan du snitta ytan innan du gräddar bröden. Tycker själv att med jäskorgar blir ytan fin ändå så jag snittade inte mina bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar