söndag 17 maj 2015

Emmer-knäckebröd


Senaste gång vi var på Åland shoppade jag hem Emmermjöl.


Har sett på det länge men eftersom det är ett mjöl som jag har absolut noll erfarenhet av har jag inte tidigare inhandlat det. Men det är ju kul att testa nya mjöl och nya recept. Så väl hemma googlade jag på emmermjöl och hittade en hel del intressant fakta och många fina recept, bl.a. det här på knäckebröd.

Receptet ger 2 stora knäckebröd. Först kändes degen "lös" men med att strö lite mera mjöl på den så gick det att kavla ut den tunt utan större besvär.


Jag kavlade ut den direkt på bakplåtspapper - tror det kan vara svårt att flytta på det utkavlade brödet, mycket lättare att dra bakplåtspappret på en plåt. :)


2 msk smör
2 dl vatten
salt
3 dl Emmermjöl

Blanda alla ingredienser till en deg. Tillsätt eventuellt lite mera mjöl om degen känns lös. Kavla ut tunt till 2 stora knäckebröd. Grädda i 225 grader ca 7-9 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar