torsdag 28 maj 2015

Maskrosmarmelad

I senaste numret av tidningen Hembakat fanns det många recept där man använt sig av maskros. Blev lite nyfiken på ett par av recepten... så en eftermiddag när jag slutat jobba så gick jag ut och plockade maskrosblommor. :)

Och jag lovar er - det trodde jag aldrig jag skulle göra och måste också medge att efter detta så ser jag på maskrosblommor med helt andra ögon... ;)

2 1/2 dl maskrosblommor
1 citron, finrivet skal
2 1/2 dl vatten, kokhett
1 3/4 dl syltsocker

Lägg maskrosblommor (jag använde mig bara av de gula kronbladen) och hälften av citronskalet i en bunke. Häll i vattnet. Låt blandningen stå och dra i en timme.

Sila ner vätskan i en kastrull. Tillsätt sockret och resten av citronskalet.

Låt det koka upp för att sedan sjuda i 15-20 min. Skumma av marmeladen och häll den i en ren burk. Förvara marmeladen svalt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar