söndag 17 maj 2015

Nattjästa speltbullar

Fick en kväll för mig att jag skulle fixa en nattjäst bröddeg - det är ju en tid sedan jag senaste bakade bröd med nattjäst deg. Sagt och gjort, googlade mig fram till ett recept där det egentligen skulle vara siktat dinkelmjöl, men jag hade inhandlat speltmjöl senast vi var på Åland och det var jag sugen på att använda...


300 g vatten
3 g jäst
390 g speltmjöl
25 g pumpafrön
9 g salt

Lös upp jästen i vattnet. Blanda i speltmjöl, pumpafrön och salt. Rör runt lite och klä skålen med plastfolie eller ett lock och ställ in i kylen över natten. 

So far, so good...
På morgonen sätter du ugnen på 250 grader och tar fram din deg. Skrapar ut degen på mjölat bakbord och dra ut den till en kvadrat och vik på mitten. 

Dela i lagom stora bitar, lägg på plåt och grädda ca 15 minuter. 


På morgonen när jag tog ut degen från kylen så tyckte jag att den hade ju inte ändrat någonting såg likadan ut som på kvällen då jag satte den i kylen. Kände mig lite smått besviken - kanske borde jag ha använt hälften spelt och hälften vetemjöl? Men skam den som ger sig! Jag "bakade" ut mina bröd dvs drog lite i degen och delade den i bitar, att forma en ojäst deg kändes inte alls kul så jag mer eller mindre slängde degrutorna på plåten och var smått sur för att degen kändes misslyckad. Väl i ugnen så steg dom i alla fall lite och då kändes det genaste bättre. När jag sen kokade mitt morgonkaffe och kunde ta ett halvvarmt bröd till då var lyckan fullständig, besvikelsen som bortblåst för bröden var supergoda! Låt vara att dom var lite platta och att jag kanske skulle ha behövt en aning vetemjöl i degen och inte enbart spelt men smaken... den var super! Me like. :) :) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar