lördag 19 december 2015

Mommos sandkaka


Ett recept jag ärvt av min mamma. Sandkakan är den som är längst fram, bakom syns kryddkakan vars recept du hittar här. Dottern i huset tycker ju att mommos version på sandkakan är bättre än min... Den här kakan blir godare om den får stå några dagar innan man skär i den.

200 g smält smör
200 g socker
200 g potatismjöl
3 ägg
1 tsk bakpulver
(vaniljsocker)

Det smälta och avkylda smöret, socker och potatismjöl i vilket bakpulvret är blandat rörs till skum. Äggen tillsätts ett i sänder under kraftig omrörning. Grädda i medelvarm ugn ca 45 minuter.

Själv gräddade jag den här kakan i 180C ca 50 minuter. Lite tyckte den att den skulle fastna i formen men på det stora hela är jag nöjd med slutresultatet - även om mamma gör den bättre. ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar