lördag 19 december 2015

Tacopaj med mjölfritt botten


Letade efter ett recept på tacopaj en kväll... På nätet hittar man ju ett och annat så jag tog inspiration från flere recept. :) På bloggen "miumaumaukas" hittade jag ett botten som lät intressant - i synnerhet om man undviker att äta kolhydrater...

För bottnet behöver du:
6 ägg
1 1/2 dl riven parmesanost
150 g grynost
3/4 dl grädde
3/4 dl créme fraiche

Smör att smörja din pajform med. Jag gjorde bottnet i en stor pajform, den har en diameter på 28 cm tror jag. Till den diametern blev det här bottnet precis lagom tjockt.

Börja med att vispa "sönder" äggen. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajformen och grädda i 225C ca 15 minuter. Pajbottnet stiger en del i ugnen men sjunker ihop igen när du tar ut det från ugnen.


För fyllningen behöver du:
400 g nötmalet
1 påse Taco-krydda (Santa Maria)
70 g tomatpuré
1/2 - 1 dl vatten

Stek nötmalet, krydda med taco-krydda. Häll över tomatpurén och vattnet. Låt puttra en stund. Häll fyllningen över det avsvalnade pajbottnet.

På fyllningen skivade jag körsbärstomater och pepperoni.

Gör en blandning av:
3/4 dl cremé fraiche
1.5 dl grädde
3 dl riven ost


Häll detta över din paj. Grädda pajen i 225C tills osten smält och pajen har fått en fin färg.

Den här pajen tilltalade oss alla. När man skär första biten känns fyllningen väldigt lös och "rinnig". Men när väl den första biten är uppskuren och pajen fått stå en stund så var den hur fin som helst och riktigt god också. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar