lördag 19 december 2015

Små bröd med Kronjäst vetesurdeg


Senast vi var på Åland köpte jag någonting jag varit väldigt nyfiken på redan en längre tid... Det svenska Kronjäst surdeg. Den finns både som rågsurdeg och vetesurdeg. Köpte hem två påsar vetesurdeg, här har jag bakat med påse nummer ett.


Basreceptet hittar man på påsen, sen är det bara att låta fantasin fritt flöda. Själv bakade jag ut bröden till vad vi här i Finland kallar för semlor.

1 påse (150 g) Bagarens Vetesurdeg 
25 g färsk jäst
5 dl kallt vatten 
13,5 dl vetemjöl special
3 tsk salt
1 msk rapsolja

Skaka surdegspåsen innan du öppnar den. Rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla andra ingredienser utom saltet.

Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 minuter i maskin eller 15 minuter för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen ska vara lös men inte kladdig. Forma degen jämn och fin. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i två timmar.
Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. Dela degen försiktigt i lämpligt stora bitar. Man behöver inte rulla degen till jämna fina bröd. Det blir så bra så att försiktigt skära degen i bitar och lägga bitarna på plåten. Sikta därefter lite mjöl över bröden. 
Lägg bröden på plåt och täck med plast. Låt jäsa 1 timme till. 


Sätt ugnen på 260 grader i lagom tid innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med 1/2 liter vatten i ugnen. 
Gör ev. 2-3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen och sänk temperaturen till 220 grader. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, cirka 25 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar