tisdag 23 september 2014

Aji de gallina

Nu skall jag tipsa er alla om en alldeles förträffligt bra blogg. Här kan ni klicka in och se vad jag pratar om. Detta recept kom som på beställning då vi hade en hel kyckling liggande i frysen.

Jag gjorde så att jag kokade kycklingen på kvällen och fortsatte sedan följande eftermiddag. Gör man så, så är det här ett recept som sist och slutligen inte tar speciellt länge att göra...


Kopierar in receptet här också, så varsågoda!

1 hel kyckling
2 gula lökar
3 skivor vitt bröd
3 dl mellan- eller matlagningsgrädde
1 vitlöksklyfta
1 tsk röd currypaste
125 gram riven parmesan
hackade valnötter
olja
salt, peppar

Lägg kycklingen i en kastrull tillsammans med en klyftad lök och en matsked salt. Täck med vatten och koka i en timme under lock. Detta kan du förbereda dagen innan om du vill.

Skär bort kanterna på brödet och blötlägg det i grädden en stund.

Finhacka en lök och vitlöken.

Ta upp kycklingen och låt den svalna innan du pillar bort allt kött. Sila och spara buljongen.

Mixa brödblandningen med en stavmixer. Fräs lök och vitlök i olja och blanda sedan ner kycklingköttet i lagom bitar tillsamman med brödblandningen och currypastan. Späd med ca 4 dl av buljongen och låt det hela koka ihop några minuter.


Rör ner parmesanosten och smaka av med salt och peppar.

Strö över hackade valnötter och servera med ris.

I våran supermarket fanns det inte valnötter - eller skall vi säga att jag fick inte syn på dom, så jag köpte pekannötter i stället. Tror att det fungerade precis lika bra. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar