tisdag 23 september 2014

Vichy-gurkor

Det här är ett recept som jag fick av en dåvarande kollega på 1990-talet. På den tiden satt jag in gurkor alla höstar. Nu har jag haft en paus på många år då jag inte alls satt in några gurkor. Den här hösten har vi ju redan satt in chiligurkorna. Nu var mannen i huset på torget och såg fina frilandsgurkor som han köpte och då kom jag ihåg dessa Vichygurkor som jag gjorde på 90-talet. Sagt och gjort. Dottern i huset skivade gurkorna och jag rörde ihop lagen. Vi lät dom stå och dra sig i en stor kastrull över natten och satte på burk först följande morgon.

2 kg frilandsgurkor
0,5 l ättika
0,7 l Vichy
100 g salt
400 g socker
Finhackad dill

Börja med att blanda ättika, Vichy, salt och socker till lagen. Låt stå tills sockret har löst upp sig. Lagen behöver inte kokas.

Finhacka gurkorna och lägg dem i en stor skål eller kastrull. Finhacka dillen och blanda den med gurkorna. Häll lagen över. Låt stå och dra över natten och följande morgon sätter du alltsammans på burk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar