fredag 19 september 2014

Äppelkaka i långpanna

På Jennys blogg hittade jag det här receptet på äppelkaka. En blogg som jag ofta klickar mig in på. Här kan ni klicka in er hos Jenny, hon har flera andra fina recept också. :)


200 g smör
3 dl socker
4 ägg
4 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
7 dl mjöl
3 dl mjölk

Rör smör och socker pösigt. Rör i äggen ett i taget.


Ett ägg med dubbel äggula...
Blanda mjöl, vaniljsocker, och bakpulver och häll det i smeten. Häll i mjölken.

Skala och skär äpplen i tunna skivor. Doppa dom i kanel och socker. Jag hällde socker och kanel i en liten plastpåse och så äppelklyftorna med i påsen. Skaka runt lite och stoppa ner äpplena i smeten som hällts i långpanna.


Grädda i 200 grader 25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej, vad tyckte du om receptet? Jag tycker den brukar bli saftig och god. Jag ska nog testa det snart igen. Jag fick lite äpplen häromdagen som jag behöver göra något med.

    SvaraRadera
  2. Det blev en mycket lyckad äppelpaj, hög och fin och härlig smak av vanilj - mmmm. Den kommer jag nog att göra igen. :)

    SvaraRadera