söndag 7 september 2014

Chilimarmelad

Chilimarmelad... någonting som jag aldrig trodde jag skulle koka ihop... Men blev glatt överraskad av resultatet. Den är ju riktigt god! Vill man ha en starkare chilismak så är det ju bara att använda starkare chili.


5 röda chilifrukter
1 röd paprika
1 1/4 dl vitvinsvinäger
3 1/2 dl SYLTsocker

Dela chilifrukterna och ta ur kärnorna, skär paprikan i mindre bitar och ta även här bort kärnorna.

Använd gärna handskar då du hanterar chilin...
Mixa till en jämn "smet". Vill man ha större bitar av chili i sin marmelad så mixar man lite mindre.

Lägg massan i en kastrull och tillsätt vitvinsvinäger och syltsocker. Rekommenderar syltsocker eftersom det innehåller pektin och då behöver man inte använda sig av t.ex. gelatinblad. Låt småkoka i ca 15 minuter.


Häll upp på rena burkar och låt stelna till en vacker marmelad.

6 kommentarer:

  1. Hur många burkar blir det på en sats?

    SvaraRadera
  2. Hej. Av den här satsen blev det 2 små burkar à ca 2 dl. :)

    SvaraRadera
  3. Testade ditt recept, kanongott, TACK!! :-)

    SvaraRadera
  4. följt detta recept...marmeladen är mycket god...men....hård och inte bredbar...vad har jag gjort för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen för mycket syltsocker. Jag tog lite drygt hälften

      Radera
    2. Mina blev rinniga

      Radera