söndag 5 februari 2017

Asiatisk lax i ugn med avokadokräm

Efter att ha kört med recept från mellanöstern var det idag asiatiskt på menyn. Besökte den lokala thai-minimarketen igår och fick massor av inspiration att kocka asiatiskt. Googlade lite och konstaterade att de flesta thai-inspirerade fiskrätter gör man med torsk men det här hittade jag som var gjort med lax och lax det var ju det jag hade hemma. Det här var gott - kryddstarkt, men gott. Receptet bongade jag på ica.se.


Du behöver:
4 bitar lax (á ca 150 g)

Marinad:
1 msk finhackad chili
finrivet skal av 1  lime
2 msk färskpressad limesaft
1 msk japansk soja
I msk skalad, finriven ingefära
1/2 msk flytande honung

Avokadokräm:
2 avokador
2 tomater
1 msk wasbi (från tub)
1 msk färskpressad limesaft
salt och svartpeppar

Till servering:
Ris
ev. en sallad 

Sätt ugnen på 175°C.

Marinad: Rör ihop ingredienserna till marinaden. Lägg laxen i en liten ugnssäker form så att den precis får plats. Häll på marinaden och blanda med laxen.


Avokadokräm: Dela och krama ur kärnorna på tomaterna, skär dem i tärningar. Dela, kärna ur och gröp ut köttet ur avokadorna. Gaffelmosa avokadoköttet och blanda det med wasabi, limesaft och tomattärningarna. Smaksätt med salt och peppar.


Sätt in laxen mitt i ugnen ca 15 minuter. Ös gärna med marinaden några gånger under tiden.

Servera laxen med marinaden i formen, avokadokrämen, kokt ris och eventuellt en sallad till.



Jag hade gjort en Som Tom -"sallad" till detta. Eller egentligen så är det ju ingen riktig sallad. Shoppade detta i vår thai-affär...


...och där fick jag rådet att använda halva kryddpåsen till den färdigt strimlade gröna papayan. Sagt och gjort. Riktigt gott tillsammans med den asien-inspirerade fiskrätten. :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar