söndag 12 februari 2017

Enkla frallor

Här har jag igen bakat bröd. Så gott med hembakat. :)


50 gram färsk jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
9- 12 dl vetemjöl
Garnering : Vatten och pumpakärnor

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Rör ner saltet , olivoljan och knåda in degen lite i taget. Använd så mycket mjöl tills degen släpper från bakbunkens kanter. Låt jäsa i cirka 60 minuter.


Baka sedan ut till runda bröd, använd vid behöv lite mjöl när du bakar ut, lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterliga 30 minuter.

Innan de ska in i ugnen – Pensla med vatten och strö över pumpakärnor.


Jag brukar förvara mina bitar av jäst i en liten Tupperware-ask som har lufttätt lock. Den här jästbiten hade ett datum på 4.1.2017. Jag bakade dessa bröd en dryg månad senare och som ni ser så har jästen inga fel alls. Gick alldeles utmärkt att använda. Jag brukar tänka att så länge jästen ser bra ut och luktar som den skall så kan jag baka med den. Har nog också hänt att jag fått kasta bort jästbitar som blivit märkliga i konsistensen eller så har de inte luktat så fräscht mera. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar