tisdag 28 februari 2017

Potatis i ugn smaksatt med gurkmeja och spiskummin


Jag är ingen vän av "bara kokt potatis" så alla recept på alternativ är mycket välkomna. Mannen i huset älskar potatis medan jag och dottern mera är för ris och pasta. När vi för ett par dagar sedan hade lövbiff på menyn så passade det bra att testa detta recept - som jag hittade i min persiska kokbok jag nämnde i föregående inlägg. :) 

700 g potatis
4 msk olivolja
dryga 2 tsk gurkmeja
dryga 3 tsk mald spiskummin
1 tsk cayennepeppar
3 tsk flingsalt
nymald svartpeppar

Värm ugnen till 200 C. Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Dela potatisen i mindre bitar - inte för små, ca 2 cm är lagom. Bred ut potatisen i ugnsformen. Häll över olivolja och strö över kryddorna. Blanda ordentligt så att alla potatisbitar får lite av kryddorna. Grädda ca 45 minuter eller tills potatisen är mjuk. Servera till kött eller kyckling som tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar