onsdag 1 februari 2017

Bröd med smak av persilja

Det är länge sedan jag uppdaterat ett recept på bröd jag bakat... Bakat bröd har jag nog gjort med jämna mellanrum men inte alla recept dyker upp här på bloggen. :) Redan igår kväll pratade jag om att göra en nattjäst deg - men det blev inte. Så funderade jag på morgonen att göra en "dagjäst" deg men det blev inte heller av. Nu i kväll så dök inspirationen upp igen att baka och det genast. :) Tänkte att jag gör en enkel deg med endast vetemjöl... och så gjorde jag också - men så fick jag syn på påsen med torkad persilja och då kändes det som en mycket god idé att knåda in lite persilja i degen. :)

5 dl vatten, 37C
50 g färsk jäst
2 msk socker
1 - 1 1/2 tsk salt
3 - 4 msk olja
vetemjöl så att du får en fin och smidig deg
torkad persilja i önskad mängd

Värm vattnet till 37 grader. Lös upp jästen i vattnet. Lägg i socker och salt. Knåda in ca 7 dl vetemjöl och lägg därefter i oljan. Fyll på med mera vetemjöl tills du har en smidig deg.

Degen färdig... men vänta lite... knådar in lite persilja ännu...

Såja, det blev väl bra? :)

Låt jäsa på varmt ställe i ca 30 minuter.


Ta upp degen på bakbordet och knåda ur luften. Rulla ut till en lång stång och dela i så stora bitar som du själv önskar.


Låt jäsa ytterligare en stund medan du värmer ugnen till 225C. Grädda bröden tills dom har fått en fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar