söndag 19 februari 2017

Sumac chicken á la Rick Stein

Vet inte hur många av er som har sett tv-serien "From Venice to Istanbul" med britten Rick Stein, men själv såg jag alla avsnitt. Rick Stein är en favorit! Och det här receptet gjorde han i ett av programmen. Jag var bara tvungen att googla och här hittade jag receptet. Superenkelt och supergott. En hel kyckling använde sig Rick Stein av men jag "förenklade" och tog en ask med "stora" lårbitar som jag delade i två delar. Så här gjorde jag:


2 askar kyckling lårben (3 st/ask)
3 msk olivolja
1 msk sesamfrön

Marinad:
2 msk sumac
2 stora klyftor vitlök, finhackad
1 tsk chili flakes
1 msk tomatpuré
1 msk granatäppel-vinäger
1 tsk salt


Mixa alla ingredienser till marinaden, gnid in  kycklingbitarna i marinaden. Låt stå och dra i minst en timme, våra bitar marinerades ca 3 timmar.


Värm ugnen till 200C. Häll över olivoljan och strö över sesamfröna. Grädda i ugn i ca 30 minuter eller tills din kyckling är genomstekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar