tisdag 28 februari 2017

Shirazi-sallad

Senaste höst när jag var på bokmässa i Helsingfors hade jag redan på förhand bestämt att någon ny kokbok skulle jag absolut inte inhandla... Men, men... När jag fick syn på den här boken och till ett mycket förmånligt pris var det bara att slå till. :) Vilket fynd alltså! Vi som älskar att kocka med smaker från Mellanöstern. Gillar boken till max.


Boken berättar bl.a. att den här salladen är mycket vanlig i Iran, ett tillbehör till de flesta rätter. En sallad jag kommer att göra många gånger framöver.


1/2 gurka
3 tomater
1/2 rödlök
olivolja
en ordentlig nypa havssalt
svartpeppar, gärna nymald
saften från 1/2 citron
1 tsk sumak
100 g granatäppelkärnor

Skölj gurka och tomat. Skär gurkan i små tärningar och lägg dem i en salladsskål. Dela tomaterna och ta bort "kärnorna". Skär även tomaten i små tärningar. Finhacka rödlöken. Blanda allt i salladsskålen tillsammans med gurkan. Häll över en ordentlig klick med olivolja. Smaksätt med salt och svartpeppar. Häll i citronsaften och blanda väl så att hela salladen får smak av vinägretten. Strö över sumak och kärnorna från granatäpplet. Låt salladen stå ca 20 min i kylskåp, den är godast om den är lite sval.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar