tisdag 28 februari 2017

Tomatsallad...

... eller som min bok med persiska recept säger: Tomatsallad med granatäppelvinäger. Eller det persiska namnet "Gavurdağı Salatası". Bara att välja vad man vill kalla denna sallad, själv föredrog jag det enklaste alternativet som synes. :) Tycker att det är riktigt kul att testa olika recept på sallader, ibland vill man ha någonting annat än salladsblad, gurka och tomat. :) Jag inhandlade granatäppelvinägern i en orientalisk affär, har ingen aning om man kan hitta den i en "vanlig" supermarket. De gröna Sivri-paprikorna är också någonting som jag alltid köper i "min" orientaliska affär. Men som sagt man kan ersätta den med helt vanlig grön paprika.

På den här länken finns en bra beskrivning på de olika turkiska paprikorna. Klick.


300 g körsbärstomater
1 grön Sivri-paprika eller 1/2 vanlig grön paprika
1/2 rödlök
1 tsk sumak + lite till garneringen
2 msk granatäppelvinäger
havssalt
extra virgin olivolja
50 g grovt hackade valnötter

Halvera körsbärstomaterna, skiva paprikan och skiva även rödlöken i tunna skivor. Lägg upp allt på ett serveringsfat eller i en skål. 

Blanda granatäppelvinägern med sumak och smaksätt med salt och olivolja, blanda väl. Häll över salladen och garnera med grovt hackade valnötter och en gnutta sumak. Klart att serveras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar