söndag 5 februari 2017

Baka baka liten kaka... med ett recept på turkiska...



I min iver att googla recept så snubblade jag över en blogg på turkiska. Där fanns massor av fina bilder och inspiration. Ifall min blogg har läsare som kan mera turkiska än jag så här hittar ni bloggen. Mina kunskaper i turkiska inskränker sig till teşekkürler, iyi geceler, günaydın och nasılsın (tack, godnatt, god morgon, hur mår du). Med den kunskapen i bagaget och med hjälp av google translate kan det väl inte vara så svårt att baka efter ett turkiskt recept? 

Har egentligen ingen aning om jag gjorde som receptet säger att man skall göra - får väl säga som dottern i huset... "när jag ser ingredienserna i ett bakningsrecept så vet jag vad jag skall göra". :D 

Valnötterna i receptet bytte jag ut mot hasselnötter eftersom det var det som jag hittade i mitt skåp. 

4 ägg
1 1/2 dl socker
1 dl turkisk yoghurt
2 msk honung
1 tsk riven muskot
1 tsk mald ingefära
2 tsk kanel
1 tsk mald kryddpeppar
1 dl hasselnötter
5 g vaniljsocker
10 g bakpulver
3 1/2 dl vetemjöl

Att smörja formen med:
Smör

Skorpmjöl

Vispa ägg och socker poröst. Rör försiktigt ner yoghurt och honung. Blanda kryddor, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl i en skål och sikta ner det i smeten. Vänd till sist ner hasselnötterna försiktigt. 

Häll smeten i en smord form och grädda i 175C ca 40 minuter. 



Låt kakan svalna en stund innan du stjälper upp den på ett fat. 



En lite annorlunda kaka i smaken men riktigt gott med en bit kaka till en kopp te. Turkiskt te förstås. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar