torsdag 17 april 2014

Choklad-cupcakes

Det här är ett mycket intressant recept. Jag började med frostingen eftersom den skall stå i kylen minst 6 timmar, gärna över natten. Följande dag gjorde jag världens enklaste choklad-muffins. Tog mig inte mer än max. fem minuter att röra ihop ingredienserna. Lönar sig att "lyda" receptet och fylla muffinsformarna med lite under 3/4 - själv tyckte jag det lät lite så jag fyllde 3/4 eller lite drygt också. Det skulle jag inte ha gjort! Mufffinsen blev lite onödigt stora.... Av satsen får du 10-12 muffins - beror lite på hur mycket du fyller pappersformarna.... ;)


Frosting med smak av mascarpone och vit choklad:

3 dl vispgrädde
ca 180 g vit choklad
ca 125 g mascarpone-ost

Värm grädde och vit choklad på låg värme, det får absolut inte koka! Rör om tills allt är ihopsmält och ställ sedan i kylskåp minst 6 timmar, gärna över natten. Vispa upp med elvisp tills det tjocknar. Tillsätt mascarponen och vispa ett tag till, till lagom konsistens.


Choklad-muffins:

100 g vetemjöl
150 g socker
30 g kakao
3 g maizena
3 g bakpulver
3 g bikarbonat
3 g salt
8 g vaniljsocker
1 ägg
75 g mjölk
40 g rapsolja
50 g kaffe

Sätt ugnen på 170 grader. Sikta alla torra ingredienser i en bunke.

Vispa ägg, mjölk och vegetabilisk olja lite lätt med en handvisp.
Blanda i äggvispningen med dem torra ingredienserna och tillsätt det varma kaffet och blanda väl, smeten kommer att vara lös.

Fyll dina cupcakes formar lite mindre än 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 16 – 17 min. Gör stickprov, ta ut och låt svalna helt innan du lägger på frosting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar