tisdag 1 april 2014

Öja-kaka

Undrar varifrån jag har fått eller hittat det här receptet. Handskrivet i ett av mina första häften med recept...  Måtten som används är kaffekopp så det här receptet är väl lite retro... ;)


På loppiset senaste veckoslut så köpte jag även en rektangulär form som jag i första hand tänkte jag skulle ha när jag bakar bröd men fick för mig att testa om den lämpar sig för kakor också eller om kakorna fastnar i formen. Smörjade formen i normal ordning och kakan släppte hur lätt som helst.


3 kkp mjöl
1 kkp socker
2 tsk bakpulver
150 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 1/2 kkp lingonsylt

Att strö över kakan:
50 g smör
1 kkp socker
1 kkp havregryn
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en rund form, ca 24 cm i diameter. Blanda alla torra ingredienser och arbeta in smöret och ägget. Tillsätt lingonsylten och häll smeten i formen.


Smält margarinet i en kastrull. Rör ner socker, havregryn och vaniljsocker. Strö blandningen över kakan. Grädda i 200 grader ca 30-40 minuter.


Kakan är godast efter några dagar, när den fått "mogna". Passar också med vispad grädde eller vaniljsås.


Här en bild på kakan när den ännu var varm. Eftersom vi använde den rektangulära formen så har vi nu "strösslet" som vi strödde över kakan i bottnet. Rätt så kul faktiskt - du ser det inte men när du biter i kakan så känner du det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar